چه کسی نخستین خودرو را راند؟

اولین اتومبیل دنیا توسط چه کسی و در کجا ساخته شده؟ این سوالی است که بعد از سالها، محل بحث و اختلاف نظرهای بسیاری است. عده‌ای با قاطعیت آن را به کارل بنز نسبت می‌دهند و عده‌ای دیگر معتقدند پیش از او، افراد دیگر وسایلی را اختراع کردند که می‌تواند نسل اول خودرو در جهان باشد و همین موضوع می‌تواند مدال اولین مخترع اتومبیل را به گردن کس دیگری بیاندازد.

تلاش برای به حرکت درآوردن وسایل مختلف برای انجام کارهای گوناگون به خیلی سال‌های پیش بازمی‌گردد. در آن زمان، وسایل نقلیه که برای حمل بار و افراد استفاده می‌شد به وسیله اسب یا حیوانات دیگر حرکت می‌کردند. در این میان بود که نیروی بخار دنیا را تغییر داد و جیمز وات در سال ۱۷۶۴ ماشین بخار را اختراع کرد.

فکر ساختن یک وسیله متحرک برای اولین بار به ذهن فردیناند فربیست رسید که یک مبلغ مسیحی بلژیکی در چین بود. او را شاید نتوان مخترع خودرو دانست، اما وسیله‌ای که او ساخت چیزی شبیه به یک ارابه پنج چرخ بود که با نیروی بخار حرکت می‌کرد. این خودروی ۶۵ سانتی متری برای امپراطور چین ساخته شد.

۵ سال بعد از اختراع نیروی بخار، نخستین واگن بخاری در خیابان‌های پاریس به حرکت درآمد. مردی که این وسیله نقلیه را ساخته بود یک مهندس فرانسوی به نام نیکولا جوزف کونیو بود. او نخستین کسی بود که پشت فرمان یک خودروی واقعی می‌نشست.

کونیو این ماشین را به سفارش وزیر جنگ فرانسه ساخته بود که باید یک توپ صحرایی را با خود می‌کشید و انتقال می‌داد. این واگن سه چرخ بیشتر نداشت و شاسی آن از چوب محکمی ساخته شده بود. دیگ بخار آب ۵۰ لیتر گنجایش داشت که نیروی بخار تنها چرخ جلو را به حرکت در می‌آورد.

این وسیله نقلیه به دشواری حرکت می‌کرد و دشوارتر از آن متوقف می‌شد! به طوری که کونیو هنگام آزمایش آن به دیوار برخورد کرد و یک بار هم به پرچینی زد و آن را خراب کرد. در نهایت وزیر جنگ فرانسه از این اختراع ناامید شد و وسیله نقلیه بی‌مصرف در گوشه انبار افتاد. اکنون این ماشین در موزه ملی هنرها و کارهای دستی پاریس به نمایش گذاشته شده است.

فکر ساخت دیگ بخار برای نصب روی چرخ در انگلستان پدید آمد. در سال ۱۷۸۴ ویلیام مرداک اهل ردرود در کرنوال یک ماشین بخار کوچک ساخت. شبی او اختراعش را که سر و صدای هولناک آن نگهبانان را وحشت زده کرده بود و همه تصور می‌کردند که شیطان ظاهر شده است به حرکت درآورد.مرداک نتوانست مدت زیادی به آزمایشگاه خود ادامه دهد رئیس او کسی جز جیمز وات مخترع ماشین‌های بخار نبود چون وات به موفقیت‌های دستیارش حسادت می‌کرد هر بار آنقدر کار سر مرداک می‌ریخت که دیگر فرصتی برای او باقی نمی‌ماند تا وسیله نقلیه بخاریش را تکمیل کند.

اما این تازه شروع ماجرا بود، اولین موتور احتراقی در سال ۱۸۶۰ توسط اتین لونوار بلژیکی ساخته شد که بعدها از طراحی این موتور در ساخت یکی از معروفترین خودروهای جهان یعنی مرسدس بنز استفاده شد.

تولد خودرو به سال ۱۸۸۶ برمی‌گردد. کارل بنز را می‌توان اولین مخترع اتومبیل واقعی در دنیا دانست. یک خودرو با دو چرخ بزرگ در عقب و یک چرخ کوچک در قسمت جلو اختراع او بود که مجهز به یک موتور بنزینی تک سیلندر با حجم ۹۵۴ سی سی بود. این خودرو با قدرت ۰.۷۵ اسب‌بخار و با سرعت ۱۶ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کرد. کارل بنز نام خودروی اختراعی خود را بنز گذاشت.

کارل بنز و اولین خودروی بنز
کارل بنز سوار بر اولین خودروی شرکت بنز

اولین خودرو چهار چرخ بنز در سال ۱۸۹۳ با یک پیشرانه ۱۷۴۵ سی سی و قدرت ۳ اسب‌بخار با نام ویکتوریا تولید شد و این سرآغاز فصل حکمرانی بنز در دنیا بود. وقتی چند سال بعد در سال ۱۹۰۱ کمپانی مرسدس بنز رسما افتتاح شد، شاید هیچ کدام از سازندگان این کارخانه تصور نمی‌کردند که روزی نام کمپانی آنها به عنوان یکی از بزرگترین و با کیفیت‌ترین خودروساز جهان مطرح شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *